Dieta a zdrowe włosy

Co to znaczy zdrowe włosy? A jeśli zdrowe, to znaczy, że mogą być chore? Zwykle dolegliwości, które nękają nasze włosy, nie nazywamy chorobami, ale w istocie tak to trzeba traktować. Przerzedzanie i łysienie, przetłuszczanie, przesuszanie, rozdwajanie końcówek, matowienie łamliwość– to wszystko sprawia nam kłopoty. Natomiast zdrowe włosy to blask, elastyczność, siła, gęstość. Co trzeba robić, żeby utrzymać włosy w dobrej kondycji? Należy zacząć od właściwego odżywiania. Włosy potrzebują wielu składników odżywczych przesyłanych wraz z krwią do cebulek włosowych, a właściwie brodawki, z której wyrasta cebulka. Obecne tam komórki macierzyste, aby się dzielić rozmnażać, potrzebują budulca w postaci witamin i mikroelementów. Komórki macierzyste produkują łodygę włosa, która może być gruba, silna , elastyczna i lśniąca, jeśli jest dobrze odżywiona, lub cienka, krucha, matowa i łamliwa, jeśli brakuje brakuje jej wartościowych składników.

Jakie pierwiastki są niezbędne włosom i jaka jest ich rola?

Włosy dla zachowania sprężystości i siły potrzebują takich biopierwiastków jak żelazo, miedź i cynk. Miedź najbardziej wzmacnia włosy, od niej zależy prawidłowa struktura rogowa włosa. Jej niedobór powoduje ścieńczenie włosów i poskręcanie. Brak miedzi skutkuje także zaburzeniami w gospodarce żelazem. Żelazo zaś odpowiada za dostarczanie komórkom macierzystym energii do dzielenia się , a tym samym do wzrostu włosa. Bez żelaza włos staje się kruchy, łamliwy i cienki, w końcu wypada, co może doprowadzić do łysienia. Cynk jest niezbędny do przebiegu procesów niezbędnych do wzrostu włosów oraz do prawidłowej gospodarki witaminą C. Duży wpływ na kondycję włosów ma siarka, przyswajana w formie zwierzęcego białka.

Tych witamin nie może zabraknąć

Witaminy B1 i B6 oraz witamina A wpływają na właściwe odżywienie komórek macierzystych, co warunkuje prawidłową budowę komórek włosa oraz ich wzrost. Witaminy B mają wpływ na zmniejszanie wydzielania gruczołów łojowych, co hamuje przetłuszczanie się włosów. Łojotok, jak wiadomo, stwarza warunki do powstawania łupieżu i wypadania włosów.    Przetłuszczanie się włosów może być spowodowane niedoborem witamin  z grupy B.

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy jest również niezbędna. Umożliwia prawidłowy wzrost włosów oraz b. Będąc składnikiem budulcowym włosa, nadaje mu b

Co należy jeść, by mieć piękne włosy?

Żeby mieć pewność, że dostarczamy organizmowi potrzebnych składników, należy stosować urozmaiconą dietę.

Żelazo, niezbędne nie tylko włosom, ale całemu organizmowi, bowiem jego brak prowadzi do anemii, znajduje się w mięsie i podrobach, żółtkach jaj, kakao, natce pietruszki, orzechach, fasoli, soi i chlebie pełnoziarnistym.

Miedź to składnik kakao, soi, fasoli białej, suszonych śliwek, orzechów, kaszy gryczanej, mąki żytniej i pszennej.

Kakao, fasola, mąka żytnia, sery żółte, twaróg, jaja, ryż, wieprzowina i wołowina, sałata, mleko, cytrusy, marchew  zawierają dużo cynku.

Zapotrzebowanie na witaminę B1 zaspokoi spożywanie mięsa wieprzowego, w tym wątroby, płatków owsianych, ziemniaków, orzechów, grochu, fasoli, drożdży i pieczywa pełnoziarnistego.

Witamina B6 znajduje się w mięsie wieprzowym i wołowym, pieczywie białym, mleku, marchwi, ziemniakach, kapuście, drożdżach i niełuskanych ziarnach pszenicy.

Witaminę B6 dostarczymy włosom, spożywając wątrobę wieprzową i cielęcą, jajka, mięso, szpinak, ziemniaki, marchew. pełnoziarnisty chleb.

Ryby morskie oraz węgorz, tran, oleje roślinne, szpinak, morele, dynia, jarmuż, groszek, boćwina, szczaw i marchew to dostarczyciele witaminy A.

Natomiast obecność w pożywieniu soi, kiełków zbóż, kaszy jęczmiennej i gryczanej, szparagów, masła , kapusty czerwonej i włoskiej orzechów, zbóż  pozwoli wypełnić zapotrzebowanie na witaminę E.

Jak wynika z tego zestawienia, nietrudno skomponować jadłospis, by dostarczyć włosom budulca, by zapewnić im zdrowie, siłę i blask. Jednak nie wszyscy mogą i chcą poświecić czas na prawidłowe i zdrowe odżywianie. Korzystanie z  półproduktów, z fast-foodów, pośpiech, odchudzanie mogą powodować niedobory pokarmowe. Aby im zapobiec, zaleca się stosowanie suplementacji. Suplementy diety są idealnym środkiem służącym utrzymaniu włosów we właściwej kondycji.

4,2 k

Zostaw odpowiedź